FIOMANANA AMIN’NY FETY AMIN’NY VOLANA FAHAFITO
NY FAHAMARINANA MOMBA NY SABATA MASIN'ANDRIAMANITRA
TENIN’ANDRIAMANITRA
Eksodosy 20:8-11
[Ny
nanomezan’Andriamanitra ny Didy Folo]
8 Mahatsiarova ny andro Sabata
hanamasina azy. 9 Henemana no hiasanao sy hanaovanao ny raharahanao rehetra. 10 Fa Sabatan'i Jehovah Andriamanitrao
ny andro fahafito; koa aza manao raharaha akory hianao amin'izany, na ny
zanakao-lahy, na ny zanakao-vavy, na ny ankizilahinao, na ny ankizivavinao na
ny biby fiompinao, na ny vahininao izay tafiditra eo am-bavahadinao. 11Fa henemana no nanaovan'i Jehovah ny
lanitra sy ny tany sy ny ranomasina mbamin'izay rehetra ao aminy, dia
nitsahatra Izy tamin'ny andro fahafito; izany no nitahian'i Jehovah ny andro Sabata
sy nanamasinany azy.
Marka 2:23-28
[Ny
nanotazan’ny mpianatra salohim-bary tamin’ny Sabata, sy y naninian’ny Fariseo
azy]
23
Ary nandeha namaky ny tanimbary tamin'ny Sabata Jesosy; ary ny mpianany dia
nioty ny salohim-bary teny am-pandehanana. 24
Ary ny Fariseo nanao taminy hoe: Indro, nahoana ireo no manao izay tsy mety
amin'ny Sabata? 25 Fa hoy Izy
taminy: Tsy mbola novakinareo va ny teny milaza ilay nataon'i Davida, raha reraky
ny hanoanana izy mbamin'izay nanaraka azy, 26
fa niditra tao an-tranon'Andriamanitra tamin'ny andron'i Abiaratara mpisoronabe
izy ka nihinana ny mofo aseho, izay mahadiso raha misy homana izany, afa-tsy ny
mpisorona ihany, ary nomeny koa izay nanaraka azy? 27 Ary hoy Izy taminy: Ny Sabata no natao ho an'ny olona, fa tsy ny
olona ho an'ny Sabata; 28 ka dia
Tompon'ny Sabata aza ny Zanak'olona.
Galatiana 3:23-29
[Ny
famonjena sy ny fahafahan’ny mino an’i Kristy ampitahaina amin’ny fahamelohana
sy ny fahandevozan’izay miankina amin’ny lalàna]
23 Fa fony tsy mbola tonga ny finoana,
dia voambina tao ambanin'ny lalàna isika ka voahidy ho amin'ny finoana izay efa
haseho ato aoriana. 24 Koa ny lalàna
dia mpitaiza antsika ho amin'i Kristy, mba hohamarinina noho ny finoana isika. 25 Fa rehefa tonga ny finoana, dia tsy
fehezin'izay mpitaiza intsony isika. 26
Fa hianareo rehetra dia zanak'Andriamanitra amin'ny finoana an'i Kristy Jesosy.
27 Fa na iza na iza hianareo no
natao batisa ho an'i Kristy dia nitafy an'i Kristy. 28 Tsy misy intsony na Jiosy na Grika, na andevo na tsy andevo, na
lahy sy vavy; fa iray ihany hianareo rehetra ao amin'i Kristy Jesosy. 29 Fa raha an'i Kristy hianareo, dia taranak'i
Abrahama sy mpandova araka ny teny fikasana.
Toriteny
Mpanompon’ny ota ny olona antsoina hoe eo
amban’ny lalàna, ary ampiharana ny lalàna. Vakio ny Romana 6:19-22 manao hoe:
(Romana
6:19) « Miteny araka ny fanaon'ny olona aho noho ny fahalemen'ny
nofonareo; fa tahaka ny nanoloranareo ny momba ny tenanareo ho mpanompon'ny
fahalotoana sy ny tsi-fanarahan-dalàna hahatanteraka ny tsi-fanarahan-dalàna,
dia mba atolory ankehitriny toy izany koa ny momba ny tenanareo ho mpanompon'ny
fahamarinana hahatanteraka ny fahamasinana. »(Romana 6:20) « Fa fony
mpanompon'ny ota ianareo, dia afaka tamin'ny fahamarinana. »
Ny olona mibebaka sy afaka
tamin’ny ota kosa no antsoina hoe eo amban’ny fahasoavana, satria mitandrina ny
didy sy fitsipika sy lalàna ka tonga mpanompon’Andriamanitra. (Romana 6:22) « Fa ankehitriny, rehefa natao afaka
tamin'ny ota ianareo ka efa tonga mpanompon'Andriamanitra, dia manana ny vokatrareo
ho amin'ny fahamasinana, ary ny farany dia fiainana mandrakizay. »
Fampidirana
Inona no tanjon'Andriamanitra amin'ny Sabatany isan-kerinandro? Nahoana no tena vitsy no mahatakatra fa ny fitandremana ny Sabata dia mitondra FITAHIANA MANOKANA?Andao hianarana ny antony sy ny fomba hanamasinan’ny Kristianin’ny Testamenta Vaovao ny Andro Sabatan’Andriamanitra.
Tena lehibe tokoa ve ny mamantatra tsara ny andro mety hivavahana amin'Andriamanitra ao anatin'ny herinandro? Moa ve azo ekena ny mitandrina izay andro iray tiana amin’ny herinandro ho fanomezam-boninahitra ny Mpahary?
Nandidy antsika Andriamanitra manao hoe: “Mahatsiarova ny andro Sabata hanamasina azy. Henemana no hiasanao sy hanaovanao ny raharahanao rehetra. Fa Sabatan'i Jehovah Andriamanitrao ny andro fahafito; koa aza manao raharaha akory ianao amin'izany, na ny zanakao-lahy, na ny zanakao-vavy, na ny ankizilahinao, na ny ankizivavinao na ny biby fiompinao, na ny vahininao izay tafiditra eo am-bavahadinao” (Eksodosy 20:8-10).
Fa maninona isika no tokony hitandrina ny andro Sabata masin’Andriamanitra? Inona no zava-kendren'nySabata andro faha-fito hanompoana amin'izao vanim-potoan’ny taonjato faha-20 izao? Ary ahoana ny fomba hanamasinana azy?
Noforonin'i Jesosy Kristy
Jesosy Kristy dia mpikambana ao amin'ny Ankohonan’Andriamanitraary Izy no naharian'Andriamanitra ny zavatra rehetra (Efes.3:9; Heb.1:1-2). Fantatrao ve fa i Kristy, ny Teny (Jaona 1:1-3, 14), dia "nanao" ny Sabata koa (Mark 2:27-28) ary nitandrina izany Izy taty aoriana rehefatonga olombelona?
Rehefa vita ny asany tamin'ny fanavaozana ny tarehin’ny tany, ary ny famoronana ny fiainana fizika rehetra tao amin’ny enina andro, ny Teny dia “nitsahatra” tamin'ny andro fahafito (Gen.2:2-3; Eks.20:11). Tamin'ny fitsaharana tamin'ny andro fahafito no "nanamasinany" an’io, nametraka azy io manokana noho ny antonyvoafetra.
Ny teny hoe "Sabata" dia midika hoe fitsaharana amin'ny teny hebreo. Andriamanitra diananao ny andro fahafito ho fe-potoana fialan-tsasatra sy fijanonana amin'ny asa mahazatra natao tamin’ireo andro enina teo aloha. Ary noho izany, Andriamanitra dia nanome modely ho an'ny olombelona ka nitsahatra tamin'ny asany rehetra Izy tamin'ny andro fahafito tamin'izay antsoina hoe herinandro famoronana. Noho izany, dia namorona ny Sabata Izy ary nanondro ny andro fahafito rehetra ho avy ho fotoana fitsaharana ho an'ny olombelona.
Nefa ny tanjona hitandremana ny Sabatan'Andriamanitra dia tsy voafetra ho fijanonana amin'ny asantsika fotsiny ihany amin’ny andro fahafito.
Nahoana no natao ny Sabata?
Rehefa
manao zavatra Andriamanitra, na manamboatra zavatra, dia misy antony, fikasana
lehibe.
Namorona
ny olombelona Andriamanitra ary nametraka azy teto ambonin'ny tany noho ny
tanjona voafaritra tsara. Saingy tsy fantatry ny olombelona izany tanjona
lehibe izany.
Tamin'ny
alàlan'ny Teny, Andriamanitra dia namorona ny Sabata (Jaona 1:1-3). Fa nahoana?
Inona ny tanjon'izany? Very ihany koa ny fahalalan’ny olombelona momba io
tanjona manan-danja io!
Jesosy
Kristy dia nilaza fa "ny Sabatano natao ho an’ny olona »(Marka 2:27), fa Izy
kosa tsy nilaza hoe ahaona, na noho ny antony lehibe inona no nanaovana ny Sabata,
afa-tsy ny manompo sy manasoa ny olona ihany.
Izany
tanjona lehibe izany dia nambaran'Andriamanitra tamin'ny vahoakavoafidiny
manodidina ny 1,500 taona talohan'izany, fotoana fohy taorian'ny nanafahany azy
ireo tamin'ny fanandevozana tany Egypta.
Taorian'ny
nanomezan'Andriamanitra ny Didy Folosy ny nanaovany fanekena tamin'ny Zanak’Isiraely
tany an-tendrombohitra Sinay, Andriamanitra dia nanao fanekena tena miavaka tanteraka, fanekena izay ifamatorany
amin'ny olony mandrakizay (Eks.31:12-17).
Mariho
ny fepetr’ity fanekena manokana ity: "Ary Jehovah niteny tamin'i Mosesy ka
nanao hoe: Ary dia milazà amin'ny Zanak'Isiraely ianao hoe: Ny Sabatako no
tandremo; fa famantarana ho amiko, sy
ho aminareo hatramin'ny taranakareo fara mandimby izany, mba ho fantatrareo fa Izaho no Jehovah Izay manamasina anareo”(andininy
12-13).
Izay
izany ny tanjon'ny Sabata. Izany dia "famantarana". Ny famantarana
dia marika iray, sehohahafantarana ny maha-izy Azy.
Nandidy
ny olony Andriamanitra hitandrina ny Sabatany ho marikafamantarana hoe IZA no
Andriamaniny!
Nanome
ny Sabatany ho an'ny olombelona Andriamanitra mba hitazonana ny olona amin’ny
fahalalàna ny marina sy amin’ny fiankohofana amin'ilay tena Andriamanitra. Ny Sabata
manamarika hatramin'ny fotoana namoronana an’ity tontolo fizika ankehitriny ity
(Eks.20:11; 31:17), ary ny famoronana dia manaporofony
fisian'Andriamanitra.
Ilay
tena andro izay natokan'Andriamanitra ho amin'ny fivoriambe sy ny fiankohofana
Aminy dia fampahatsiarovana hoe IZAno tompoinao, dia Ilay Mpamorona sy
Tompon'izao rehetra izao!
Tsy izany ihany anefa.
Ny Sabata dia famantarana ny
vahoakan'Andriamanitra
Ny Sabata
dia nomena ihany koa ho famantarana hoe iza
no vahoakan'Andriamanitra. Tsy vitan'ny miteny ny fanekena manokana manao hoe,
"mba ho fantatrareo fa Izaho no Jehovah…", fa " mba ho
fantatrareo fa Izaho no Jehovah Izay manamasina
anareo ”(Eksodosy 31:13).
Ny
teny hoe "manamasina" dia midika hoe natokana ho an'ny a fampiasana
na tanjonamasina. Tamin'ny andro fahafito tamin'ny herinandrofamoronana, Jehovah
dia nanamasina - izany hoe Izy dia nanokana ho an'ny fampiasana masina-ny andro
Sabata. Ny fanekenamanokana momba ny Sabata koa dia manambara fa ny Sabata dia
marika fa manamasina ny vahoaka mankatoa Azyi Jehovah-manavaka azy amin'ny
olon-kafa – noho ny tanjony masina.
Tamin'ny
andron'ny Testamenta Taloha, ny vahoakan'Andriamanitra no foko izay mandrafitra
ny firenen'Israely. Amin'ny Testamenta Vaovao, ny vahoakan'Andriamanitra dia nyIsraelita ara-panahy (Gal. 3: 28-29) –ireo
mpikambana ao amin’nyFiangonan’Andriamanitra izay notarihin'ny Fanahiny.
Notorontoronin’ny Fanahy Masina izy ireo mba ho fanakamasina.
Ho
an'ireo voaloham-bokatra na “santatry" ny planina lehiben’Andriamanitra
(Jak 1:18), ny Sabatadia tandindona manambara ny fahavitan'ny famoronana
ara-panahy ataon’Andriamanitra ao amin’izy ireo. Ny Sabata no sary maneho ny
fahaterahanyao amin'ny Fanjakàna na ny Ankohonan’Andriamanitra,mba ho mpitondra sy mpampianatra ny Teniny ireo
any amin’nyTontolon’ny Ampitso (Apok 5:10).
Ny Didy Fitsapana
Ao
amin'ny Eksodosy 16 dia hitantsika fa ny fitandremana ny Sabata dia fitsapana
ny fankatoavan’ny Isiraelita an’Andriamanitra. Hoy Andriamanitra tamin’i Mosesy
hoe " hizahako toetra azy, na handeha manaraka ny lalako izy, na tsia”(and.
4).
Izany dia mari-pamantarana omen’Andriamanitra, ary ekentsika an-tsitrapo izany. Fa firy ny olona fantatrao fa mitandrina ny Sabata amin'ny andro fahafito?
Rehefa mitandrina ny Sabatan’Andriamanitra ny olona iray dia fantatr’izao tontolo izao. Fa ny ankamaroan'ny olona dia tsy te ho voatondro ho hafa noho ny rehetra.
Betsaka ireo mitonon-tena ho Kristiana no vonona hanaiky ireo didy sivy hafa tokony hotandremana, fa ny didy fahaefatra ihany nonotsipahiny ary lavin'izy ireo ny fanajana azy!
Na dia izany aza, dia io no fitsapana lehiben’ny fankatoavana, satriaio no famantarana ireo izay tena nanolo-tena ho an’Andriamanitra, ireo izay mankatoa ny didiny rehetra na inona na inona fanenjehana na sandan’izany!
Nandidy
antsika Andriamanitra hoe: "Mahatsiarova
ny andro Sabata hanamasina azy"(Eks. 20:8). Andriamanitra dia nanome
antsika FITSAPANA - fizahana iray mifandraika amin'ny fidirana mankany amin'ny
fiainana mandrakizay ao amin'ny Fanjakany,
ary io fitsapana io diaisan-kerinandro!
Inona anefa no mari-pahaizana omen'Andriamanitra anao momba izany?
Andao hanomboka handinika lalina momba an'io andro manan-danja indrindra amin'ny herinandro io isika mba handresena amin’ny fanadinana izay omen’Andriamanitraisika.
Tsarovy fa
manota izay tsy mitandrina ny Sabata, satria « Izay rehetra manota no mandika ny lalàna; fa ny
ota no fandikana ny lalàna. »(1 Jaona 3:4)
NY FAMORONAN’ANDRIAMANITRA MANOKANA NY OLOMBELONA
Ny Sabata andro faha-fito dia famoronana tsy manam-paharoa.
Tsy tamin'ny fotoana nahavita tanteraka ny famoronan'Andriamanitra ny zavatra fizika, anisan'izany ny olombelona, vao nanao ny Sabata ny Mpamorona.Ny fahamarinana feno momba ny andro Sabata masin'Andriamanitra dia manomboka ao amin'ny toko faharoa amin'ny Genesisy.
1. Tamin'ny andro inona amin’izay antsoina matetika hoe herinandrom-pamoronana no nitsaharan’Andriamanitra? Gen.2:1-3; Eks.20:11.Nitsahatra ve Andriamanitra satria reraka Izy noho ny asa rehetra izay efa nataony nandritry ny enina andro talohan’izany? Isa.40:28.
2. Inona no nataon'Andriamanitra tamin'ny andro fahafito? Gen.2:3.
(Genesisy 2:3) « Ary Andriamanitra nitahy ny andro fahafito sy
nanamasina azy, satria tamin'izany no nitsaharan'Andriamanitra tamin'ny asany
rehetra izay noforoniny tamin'ny nanaovany azy. »
FANAMARIHANA: Mariho fa nitahy ny andro fahafito sy nanamasina azyAndriamanitra. Amin'ny fitsaharana amin'ny andro fahafito amin'ny herinandrom-pamoronana, Andriamanitra dia nametraka ny fanatrehany masina ao aminy, manao azy ho masina. Noho izany no nanokanany azy miavaka amin’ireo andro enina hafa amin'ny herinandro, hanaovana fampiasana masina.
Amin’izany fomba izany ihany koa no anamasinany ny andro fahafito amin'ny herinandro ho avy rehetra!
Andriamanitra dia nanorina ny Sabata manomboka amin’ny fotoana filentehan’ny masoandro amin’ny Zoma ka hatramin’ny filentehan’ny masoandro amin’ny Sabotsy manaraka. Isaky ny herinandro, rehefa tonga izany fotoana izany, dia ao anatin'ny fotoana masina isika! Fotoana an’ANDRIAMANITRA izany, fa tsy antsika. Nohamasinin’Andriamanitra izany, ary ao amin'ny Didy fahaefatra dia nandidy antsika hitandrina izany ho masina Izy!
3. Mpikambana iza ao amin'ny Ankohonan’Andriamanitra no nanao izany Sabata voalohany izany? Kol.1:13-16; Marka 2:28. Moa ve ny Sabata andro fahafito dia iray amin'ireo Andro Masin’Andriamanitra Mpamorona? Isa.58:13.
FANAMARIHANA: Araka ny efa nanaporofoana izany
tamin’ny fianarantsika taloha, i Jesosy Kristy no Andriamanitra Tompo nanambara
ny tenany tamin'ny Israely taloha teo amin’ny Testamenta Taloha. Andriamanitra
Ray no namorona ny zava-drehetra tamin’ny alàlany. Araka izany dia
"Tompon'ny Sabata" i Jesosy Kristy satria Izy no nanao izany. Noho
izany, ny Sabata andro fahafito dia tena "Andron'ny Tompo"!
4.
Natao ho an’iza ny Sabata araka ny nolazain'i Jesosy? Marka 2:27. Iza no
tafiditra amin'izany? Eks.20:8-10, indrindra ny andininy faha-10.
FANAMARIHANA: "Ny Sabatano natao ho an'ny
olona" hoy i Jesosy. Isaky ny andro fahafito nanomboka tamin'ny herinandro
famoronana dia natokan'Andriamanitra ho fotoana manokana ho tandreman’ny
olombelona izany, na inona na inona firazanany na zom-pireneny. Ny Sabata dia
natao ho an'i Adama sy ny taranany rehetra, anisan'izany ny olon-drehetra
amin'izao andro izao! Ny Sabata andro fahafito dia hahasoa izay rehetravelona -raha tandreman’ireo izany araky ny nikasan’Andriamanitra azy.
5.
Ahoana no niheveran'Andriamanitra ny Sabata hahasoa ny olombelona? Deot.5:14;
Eks.23:12. (Jereo ny teny hoe "hitsahatra" sy "fialan-tsasatra".)
FANAMARIHANA: Ny teny Hebreo hoe "Sabbath" dia midika hoe fialan-tsasatra.Ny
fiteny hebreo no nanoratana ny Testamenta Taloha. Fitsaharana ara-batana sy
fialan-tsasatra ara-tsaina aorian'ny asa nandritry ny herinandro no antony
mazava hitandremana ny Sabataandro fahafito. Fantatr'Andriamanitra fa mila
fitsaharana ny olombelona sy hiovan’ny raharaha atao.
Nefa ny tanjona amin’ny fitandremana ny Sabatan'Andriamanitra
dia mihoatra loavitra ny fialan-tsasatra sy ny fitsaharanaara-batana fotsiny
ihany.
6.
Moa ve ny Sabata dia fampahatsiahivana ny famoronan'Andriamanitra? Eks 20:8-11,
indrindra ny andininy 11.
FANAMARIHANA: Ny fitandremana ny Sabata
andro fahafito isan-kerinandro dia mampatsiahy
antsika fa Andriamanitra no Mpamorona izay rehetra misy, anisan'izany ny
olombelona rehetra. Noho izany, ny Sabata dia fotoana fahatsiarovana ny famoronan'Andriamanitra, miaraka amin’izany
ny tanjon'Andriamanitra ara-panahy lehibe indrindra tamin'ny famoronana
ny olombelona. Araky ny mbola hianarantsika aoriana amin’'ity lesona ity, dia
ny Sabata koa dia sary maneho ny fahaterahantsika ara-panahy amin'ny
maha-mpikambana antsika ao amin'ny Ankohonan’Andriamanitra!
Nanokana na nanamasina ny andro faha-fito amin'ny
herinandro Andriamanitra ho fahatsiarovana Azy ho Mpamorona sy ny tanjony
amin'ny fisiantsika. Ny Sabata dia fotoana ahafahantsika mamerina ny hatanorantsika
ara-panahy, satriamanana fifandraisana akaiky amin'Andriamanitra isika eo.
Izany dia mamela antsika hanana fotoana hieritreretana bebe kokoa momba
an'Andriamanitra, hivavaka sy hiankohoka eo anatrehany (na mitokana na miaraka
amin ny hafa), ary handalina ny Baiboly mba hahatakarana bebe kokoa momba ny
tanjony mahavariana amin'ny fiainantsika sy ny fomba hahatratrarana izany!
Ny andro Sabata naharihary tamin’ny fomba
mahagaga tamin'ny Isiraely
Hatramin'ny
fotoan'ny herinandro famoronana ka hatramin'ny Eksodosy (Fahafahana) (2 500 taona teo ho eo tany aoriana), dia tsy ahitana
fanamarihana manokana momba ny Sabata ao amin'ny Baiboly.
Mazava
kosa anefa fa "marina" i Abela (Heb.11:4), Enoka (izay "nankasitrahan'Andriamanitra"
-Andininy 5), Noa ("lehilahy marina”sady“mpitory ny fahamarinana" -
Gen.6:9; 2Pet.2:5), Abrahama (rain'ny mino-Rom.4:16), Isaka, Jakoba, Josefa ary
ny hafa dia nitandrina ny Sabatan'Andriamanitra. Izy ireo dia olo-marina teo
imason'Andriamanitra, ary ny fahamarinany dia ny mitandrina ny didin Andriamanitra
(Sal.119:172).
Andeha hodinihina
manokana ny ohatr'i Abrahama.
1. Moa ve voalaza fa nitandrina ny lalàn'Andriamanitra i
Abrahama, ka tafiditra ao amin'izany ny Sabatany andro fahafito? Gen.26:5.
(Genesisy 26:5) « Satria efa nihaino ny feoko Abrahama ka nitandrina
izay nasaiko notandremany, dia ny didiko sy ny teniko ary ny lalàko. »
FANAMARIHANA: Ny patriarka rehetra dia nahafantatra sy
nitandrina ny Lalàn'Andriamanitra. Andriamanitra dia tsy ho namporisika an'i
Mosesy hanoratra fa nitandrina ny didiny sy ny fitsipiny ary ny lalàny Abrahama
raha nitandrina andro tsy izy ho Sabata izy, na tsy nitandrina andro izany
mihitsy!
2. Moa
ve natoky Andriamanitra fa i Abrahama dia hampianatra ny zanany rehetra hitandrina
ny lalàny? Gen.18:19.
FANAMARIHANA: Nitandrina ny Sabata
andro fahafito i Isaka, satria ny fitandremana ny Sabata dia ampahany amin'ny
lalàn'Andriamanitra –fomba fiainany. Jakoba (izay nomen'Andriamanitra anaranahoe
Isiraely taty aoriana) dia nitandrina ny Sabata koa, nanaraka ny dian’ny rainy
Isaka. Nefa tamin'ny andron'i Mosesy, ny taranak'izy ireo, ny Isiraelita, dia nanary
betsaka, raha tsy ny ankamaroany,ny fahalalana ny lalan'Andriamanitra.
Tadidio fa taorian'ny nahafatesan'i Josefa, dia lasa
andevo tany Egypta ny zanak’Israely, izay tany iray tsy manisa ny fotoana amin'ny
herinandro, fa amin’ny volana sy taona. Voarara tsy hivavaka amin'Andriamanitra
marinany Isiraelita, ary voatery hiasa fito andro isan-kerinandro. Nandritry ny
taonjato iray teo ho eo, dia tsy navela hitandrina ny Sabata izy ireo. Saingy
fotoana fohy taorian’ny nanafahana azy ireo tany Egypta, dia
nataon'Andriamanitra mazavatanteraka amin'ny zanak'Israely hoe andro inona no atao hoe andro Sabata, tamin’ny
alàlan'ny fanambaràna manokana tamin’izy ireo an’izany.
3.
Iray volana taorian'ny nandaozany an'i Egypta, ary herinandro roa teo ho eo
talohan'ny nahatongavany teo an-tendrombohitra Sinay, izaynanomezan’Andriamanitra
ny Didy Folo tao anatin’ny helatra sy ny kotro-baratra, inona no nampanantenain’Andriamanitra
fa homeny ny zanak’Isiraely? Eks.16:4. Inona no anarana niantsoan’ireo izany
mofo izany? Andininy 15. (Vakio manontoloity toko manontolo ity alohan'ny handrosoana).
4. Moa
ve ity “mana”nilatsaka avy any an-danitra ity koa dia natao ho fitsapana ny
fahavononan'ny Isiraelita hankatò an’Andriamanitra? Andininy 4, tapany farany.
(Mariho fa ny Lalàn'Andriamanitra dia efa nisy talohan'ny nanomezany ny Didy Folo tao amin'ny Tendrombohitra
Sinay.) Moa ve notenenina izy ireo tsy hitahiry mana amin’ny alina mba ho
hanina amin'ny andro fiasana manaraka? Andininy 19. Inona no nanjo ny mana nasisan’ireo
tsy mpankatò ho amin'ny ampitso? Andininy 20.
5. Moa
ve tsy maintsy nanangona mana indroa toraky ny fatra mahazatra ny
Isiraelitaamin'ny Zoma maraina? Andininy 5. Moa ve ampy ho an'ny Zoma sy Sabotsy
na Sabata andro fahafito ireo ampahany roa ireo? Andininy 23.
6. Moa
ve ny mana nangonina ho amin’ny Sabata lasa maimbo sy niteraka olitra, toy ny nitranga
raha notehirizina nandritry ny alina izany tamin'ny andro dimy teo aloha?
Andininy 24. Moa ve ny anton’izany dia satria najanon'Andriamanitra ny mana mba
tsy hilatska amin'ny andro fahafito, ary voatahiry tamin'ny fomba mahagaga ny
ampahany nasisa ho amin'ny Sabata? Andininy 25-26.
7.
Nefa moa ve ny olona sasany izay tsy nino an'i Mosesy sy tsy nankatò
an'Andriamanitra kaniezakananangona mana tamin'ny Sabata? Andininy 27-28. Moa
ve Andriamanitra nandidy azy ireotsy hiasa amin'ny Sabata? Andininy 29. Farany,
inona no nataon'ny olona tamin'ny Sabata? Andininy 30.
FANAMARIHANA: Ny tsy fisian'ny mana amin’ny
andro fahafito diamampahafantatra miharihary
ny andro Sabata izay tsy maintsy ijanonan'ny zanak'Isiraelytamin’ny asany.
Araka izany, dia nanambara ho azy ireo tamin'ny fomba mahagaga ny andro Sabatany
Andriamanitra!
Mariho fa nanao fahagagana maro isan-kerinandro
Andriamanitra mba hanondro ny tena andro Sabata tamin'ny Isiraelita. Nanome ny
olona mana mahagaga Izy tamin'ny enina andro voalohany amin'ny herinandro,
anisan'izany ny anjara roa amin'ny andro fahenina. Ary narovany ny ampahany
sisa tavela tamin'ny mana zoma ka azo nohanina tamin'ny Sabata, satria tsy nisy
azo nangonina tamin'ny andro fahafito satria voararatsy hanangona izany
tamin’io andro io ny olona.Ary noho izany dia afaka nitsahatra tsy miasa ny
olona amin'ny androny masina.
Isan-kerinandro dia nampahatsiahivin’Andriamanitra
mazava tamin’ny Israelita ny Sabatany andro fahafito. Nanatanteraka ireo
fahagagana isan-kerinandro nandritry ny efapolo
taona Izy! (Eks. 16:35.) Hita mazava amin'izany fa zava-dehibe hoan'Andriamanitra
ny fitandremana ny Sabata!
Marika fifamantarana
Mampiasa marika manokana Andriamanitra mba hamantarany ny olony. Io marikafifamantarana io dia ny andro Sabata masiny. Aoka ho azontsika ny fomba hampahafantaran’io ny tena Kristiana amin'izao fotoana izao.
1.
Ankoatry ny didynomena ny Isiraelita mba hitandremany ny Sabata, sy ny nanambarany
izany andro izany tamin’ny fahagagan’ny mana, ary taoriana kelin'izay dia ny nampidirany
izany ho iray amin'ireo Didy Folo,moa ve Ilay Persona lasa Jesosy Kristy dia
nanao ny fitandremana ny Sabataho fifanekena na fifanarahana fanampiny sy miavakatamin'ny olony? Eks.31:12-16,
indrindra ny andininy faha-16. Moa ve haharitra mandrakizay izany fifanekena
izany? Andininy 16-17.
2. Moa
ve ny Sabata dia toy ny "famantarana" eo amin’ny Mpamorona sy ny
vahoakany? Andininy 12-13, 17 Moa ve Andriamanitra hanamasina - hanokana ho amin'ny
fampiasana masina –ireo izay mitandrina ny Sabata? Andininy 13, tapany farany.
FANAMARIHANA: Ny marika dia famantarana. Mety hisy manao
famantarana ho anaran'ny orinasa sy ny toetran'ny orinasa. Ny famantarana dia
mety hanambara fampahalalana hafa ihany koa. Fahalalana inona no ambaran'ny Sabata?
"Mba ho fantatrareo fa Izaho no JEHOVAH" izay "nanao ny lanitra sy
ny tany" (Eks. 31:13, 17). Ny Sabata dia
mampahafantatra hoe iza ilay tena Andriamanitra. Ho fampatsiahivana an’Ilay
namorona ny lanitra sy ny tany izany! Tian'Andriamanitra hotadidin’ny
Israely fahiny tsara fa Izy no Mpamorona, Mpanohana ary Andriamanjaka lehibe
amin'ny zavatra rehetra nohariany. Ka dia navahany manokana ny fitandremana ny Sabata
ho famantarana lehibe mbahampahatsiahyazy
ireo foana hoe Iza Izy.
Nefa ity fanekena manokana Sabata amin'ny Eksodosy 31 ity
dia manambara fa ny Sabata dia natao koa, ankoatry ny famantarana an’Ilay
Mpamorona, ho famantarana ny tena
vahoakan'Andriamanitra: "Mba ho fantatrareo fa Izaho no Jehovah Izay
manamasina anareo ” (and. 13).Ny tanjon’ny Sabatadia ny manondro ny zanak’Isiraely, izay olonanofidiny. Io no didy iray izay mampiavaka
ny Israely amin'ny firenena hafa rehetra.
Araka ny voalaza tery aloha amin'ity lesona ity, ny
ankamaroan'ny olona dia tsy mitady izay hanavahanaazy
amin'ny hafa eto amin’izao tontolo izao. Ny ankamaroany dia tsy mitandrina ny
Didy fahaefatra raha tsy efa tena te hankatò ny didin 'Andriamanitrarehetra. Na
izany aza, dia fitsapana fototraio fankatoavana io ankehitriny, toy ny tamin’ny
Israely taloha ihany (Eks.16:4), satria mampiavaka ireo manolo-tenaho an’Andriamanitra-ireo mankatoa ny didiny rehetra!
Ary Andriamanitra dia nandidy in-droa ny fitandremana ny Sabata amin’ny fanaovana azy io ho
fifanarahana manokana amin’ny olonytaorian'
ny nahafeno, nanamarinana ary nametrahana ho manan-kery sy mihatra avy
hatranyan’ilay fifanarahana izay antsoina matetika hoe Fanekena Taloha (ary
tafiditra ao ny Didy Folo).
Ity fanekena manokana Sabata ity dia fifanarahana nataohaharitra mandrakizay. Io dia natao ho famantarana izay manondro ny
olon'Andriamanitra hatramin'ny taranaka fara mandimby, ao anatin'izany ny
"Isiraely ara-panahy" ankehitriny- ireo mpikamban'ny
Fiangonan'Andriamanitra notorontoronin’ny Fanahy.
3. Moa
ve manambara ny Baiboly fa ny tena Kristiana, tsy manavaka firazanana na
firenena, dia olona iray izay lasa Isiraely ara-panahy - iray amin'ireo
taranak’i Abrahama amin'ny alàlan'i Jesosy Kristy? Gal.3:28-29; Rom.4:16;
Efes.2:11-13, 19.
FANAMARIHANA: Nanao fanekena manokana momba ny Sabata
Andriamanitra niaraka tamin'nytaranak’i Abrahama ara-batana, dia ny
firenen'Isiraely izany. Natao hankatòvina izany hatramin'ny taranaka
faramandimby.
Ankehitriny, ny zanak’Andriamanitra rehetra notorontoronin’ny
Fanahiny, ireo tena Kristiana (Rom. 8: 9) - tsy manavaka firazanana na firenena,
dia nanjary taranaka ara-panahin’i Abrahama,
ary noho izany, dia mitandrina ny Sabatan'Andriamanitra! Izy ireo dia natokana,
"nohamasinina" (Eks. 31:13), nataon'Andriamanitra ho olony.
Saingy, ny ankabeazan'ny antokom-pivavahana izay mitonona
ho mitandrina ny Sabata andro fahafito dia tsy mitandrina ny Didin
Andriamanitrarehetra. Noho izany dia tsy
mpikambana ao amin'ny Fiangonan'Andriamanitra izy ireo, izay misy ny zanak'Andriamanitra
notorontoronin'ny Fanahy Masina. Jesosy dia nilaza fa ny mpianany dia
hitandrina ny didiny rehetra (Jaona 14:15, 21). Ary ireo izay mankatò Azy
ihanyno homen’Andriamanitra ny Fanahiny Masina! (Asan’ny Apostoly 5:32.)
Ny fanekena manokan’nySabatan'Andriamanitra dia
manambara antony lehibe iray hafa mahatonga ny tena Kristiana hitandrina ny Sabata
ankehitriny. Andao hodinihina bebe kokoa hoe nahoana Andriamanitra no te
hanamasina ny Israelita.
4.Raha
nankatò an'Andriamanitra ny Isiraelita, diaho lasa inona izy ireo? Eks.19:5-6.
Moa ve izy ireo tokony hanome ohatra amin'ny fankatoavana amin'ireo firenena
Jentilisa? Deot.4:5-8.
FANAMARIHANA: Tokony hatokana ho fanjakam-pisoronasy
firenena masina ny Isiraely. Noho ny ohatra nomen’izy ireo, dia tokony ho nitarika
ny Jentilisa hankatò an’Andriamanitra izy, mba hahafahan'iretsy farany mahazo
ny fitahiana vokatry ny fitandremana ny Lalàn'Andriamanitra.
Nafahan'Andriamanitra tamin'ny fanandevozana ny
Isiraelita fahiny, tsy vitan'ny hoe mba hahatanteraka ny fampanantenany
tamin'ireo patriarka razan’izy ireo ihany, fa ho tamin'ny alalàn'ny Isiraelita koa
dia afaka nanambara ny Tenany tamin'izao tontolo izao Izy -mba hanehoana fa Izy
no Mpamorona sy Mpitondra izao rehetra izao-ary hanambaranany Lalàny, ny
didiny, ny fampanantenany ary ny fitahiany ho an'ny olombelona rehetra sisa!
Koa ny fitadremana ny Sabatan'Andriamanitra dia tokony ho famantarana fa ny
Isiraelita dia voafidy no amin'izany tanjona izany.
5. Moa
ve ny taranak'i Abrahama ara-nofo tamin'ny alàlan'i Isaka dia lasa firenena
masina sy fanjakam-pisorona? Ezek 20:13. (Jereo ny teny hoe "niodina").
Nitandrina ny Sabatan’Andriamanitra ve ireo? Io andininyio ihany.
FANAMARIHANA: Ny firenena na ny fiangonan’Israely dia ohatra
fizikaho an'ny fiangonan'Andriamanitra ara-panahy amin'izao fotoana izao. Raha
nankatò an'Andriamanitra ny Isiraelita, dia ho tonga firenena masina, mendrika
ary mahay mampianatra ny firenena hafa. Saingy tsy nahavita nitandrina ny Sabata
masina izy ireo. Ary koa tsy nahatsiaro ny tena Andriamanitra Mpamorona izy
ireo, ary tsy tonga vahoaka masina sy
fahazavan'izao tontolo izao.
6.
Ankehitriny, inona no tanjona manokana ho an’ireoKristiananotorontoronin'ny
Fanahy Masina –ireo Isiraelita ara-panahy – izay navahana tamin'ity tontolo ratsy ity? 1Pet.2:5, 9; Apok.5:10; 20:6.
Moa ve izy ireo no fahazavana, satria ny Isiraely taloha dia tsy nety ho lasa izany?
Mat.5:14, 16.
FANAMARIHANA: Araky ny efa nianarana tany amin’ny lesona faha-16,
ny Zanak’Isiraely tany amin’ny Fanekena Taloha dia tsy namaly ny antso satria
tsy nanana ny Fanahy Masina izy ireo hanampyazy hahafantatra na hahatakatra
an'ity antso ity sy hanatanteraka izany. Fa raha niova fokosa, lasa Isiraelita
ara-panahy isika, amin'ny alàlan'ny Fanahy Masina, dia manana fahatsapana sy
hery isika hamantarana ny antso azontsika syhanekena an’Andriamanitra.
Ireoizay manamasina ny andro Sabatan'Andriamanitra sy mitandrina
ny didiny hafa no ho tonga "firenena masina" sy "fanjakam-pisoron’"Andriamanitra!
Ho lasa firenena masina ireo rehefa terakaao
amin’ny Fanjakan'Andriamanitra amin'ny fihavian’i Kristy tsy ho ela.
Kristy dia hanao azy ireo ho "fanjakana,
dia mpisorona ho an’Andriamanitra Ray" (Apok.1:6). Amin'ny maha-mpikambana
azy ireo ao amin’ny Ankohonan’Andriamanitra manjaka, dia ho vonona ireo hampianatra
sy hanompo mba ho voavonjy izao tontolo izao mandritry ny Fanjakana Arivo Taona
sy ny ankoatr’izany!
Ny fiangonana marina dia nitandrina ny Sabatan'Andriamanitra
Jesosy, ilay ohatra tonga lafatra ananantsika, dia nitandrina
tsara nySabata andro fahafito. Toy izany koa ny Fiangonana izay naoriny.Ny
ohatra napetrak'i Kristy sy ny Apostoliny dia voarakitra ao anaty Baiboly mba
harahintsika ankehitriny.
1.
Moa ve Jesosy naneho ohatra momba ny fomba tokony hiainantsika? 1Pet.2:21; 1Jaona
2:6.
FANAMARIHANA: I Jesosy dia nampianatra ny mpianany hiaina
amin’ny fomba Kristiana. Izy koa,Ilay Tompon'ny Sabata (Marka 2:28), dia naneho
ny fomba tiany hitandremana io andro fitsaharana io. Ary i Jesosy dia mampiseho
amintsika ankehitriny, amin’ny ohatra navelany sy ny fampianarany,fa ny Sabatadia
tokony ho loharanom-pifaliana sy fitahiana.
2.
Ahoana no ahafantarana fa nitandrina ny Sabata i Kristy? Lioka 4:16, 31.
FANAMARIHANA: Nanatrika fanompoam-pivavahana tsy tapaka i
Jesosy tamin'ny andro Sabata "araka ny fanaony." Izy dia nankatò ny didy izay nomen’ny Tenany ihany mba hanao
fivoriana masina isaky ny Sabata (Lev.23:3). Io no andro notandremanyara-drariny,
satria Izy no namorona ny Sabata ary nanokana izany ho “masina”!
3. Moa
ve ireo vehivavy nombaan'i Jesosy avy tany Galilia nitandrina ny Sabata
taorian'ny namantsihanaAzy teo amin'ny hazo fijaliana? Lioka 23:55-56. Moa ve
ny andro voalohany amin'ny herinandro (alahady) dia andro fiasana tsotra? Lioka
24:1.
FANAMARIHANA: Mariho ireo teny hoe "araka ny lalàna”ao
amin'ny Lioka 23:56.Raha nanoratra io tantara io i Lioka, angamba 30 taona taty
aoriana, dia nahalala fa ny didy momba ny Sabata dia mbola nanan-kery.
4.
Moa ve fanaon'ny Apostoly Paoly ny mitandrina ny Sabata? Asan’ny Apostoly
17:1-2. Moa ve nitandrina ny Sabata i Paoly satria te-hanao an'izany, sa noho i
Jesosy Kristy Izay nitoetra tao aminy tamin'ny alàlan'ny Fanahy Masina?
Gal.2:20. Moa ve miova ny sitrapon’i Kristy? Mal.3:6; Heb. 13: 8.
FANAMARIHANA: Mazava be fa ny Apostoly Paoly dia
nitandrina andro mitovyamin’izay
notandreman’i Kristy. Ary raha i Kristy no miaina ny fiainany ankehitriny ao
anatintsika amin’ny alàlan’ny Fanahin’Andriamanitra, isika koa dia tsy maintsy
mitandrina andro mitovy amin’izay notandreman’i Jesosy, dia nySabata andro
fahafito!
5. Moa
ve nampianarin’i Kristy manokana ny Apostoly Paoly ho fanomanana ny asa
fanompoany? Gal.1:11-12, 17-18.
FANAMARIHANA: Nampiofana an'i Paoly i Kristy hanomanana
azy amin'ny asa fanompoany any amin’ny Jentilisa; toa nandritry ny telo taona nitoerany
tany Arabia izany. Raha nofoanan’i Kristy ny Didy Faha-efatra na ny lalàn'ny
Rainyhafa, na novainy ho andro hafa ny Sabata, dia azo antoka fa ho nanambara
izany tamin’i Paoly Izy. Saingy tsy nisy
fanovàna natao. I Paoly dia nampianatra ny Fiangonan'Andriamanitra arak’izay
nasain'i Kristy ho toriny, arak'izay asehon’ny Baiboly mazava tsara! Mariho koa
ny manaraka.
6.
Moa ve i Paoly, na dia tany amin’ny tanànabe Jentilisa aza, dia nitandrina ny Sabata
andro fahafito? Asan'ny Apostoly 18:1-4,6, 11.
FANAMARIHANA: Nandritry ny 18 volana mahery, tany
Korinto, i Paolydia niasa nanao tranolay nandritry ny enina andro voalohany
amin'ny herinandro. Fa nitory isaky ny Sabata, isaky ny Sabotsy, isaky ny andro
fahafito amin’ny herinandro!
Mariho ny fomba fiheveran'ny Jentilisa niova fo ny Sabata
tany amin'ny fiangonana voalohany.
7.
Indray mandeha,ny Apostoly Paoly dia nitori-tenytamin’ny Jiosy sy ny hafa
firenena miaraka tamin'ny Sabata (Asa 13:14-42). Rehefa nandao ny synagoga ny
Jiosy, moa ve ny Jentilisa nangataka tamin'i Paoly hitori-teny aminy indray ny Sabata
manaraka? Andininy 42. Tamin'ny Sabata manaraka, firy no tonga hihaino an'i
Paoly? Andininy 44.
FANAMARIHANA: Mariho fa fanaon'ny Jentilisa
maro nymihaona amin'ny Jiosy amin'ny andro Sabata. Ary satria nahaliana an’ireo
Jentilisany hafatr'i Paoly, dia nangataka azy mba hiresaka an’i Jesosy indray izy
ireo amin'ny Sabata manaraka.
Na dia mety ho toerana sy fotoana tsara
azoanaovana izany aza io, i Paoly, ilay Apostolin'ny hafa firenena, dia tsy
nilaza tamin'izy ireo mba hitsahatra tsy hivory amin'ny Sabata mba hivavaka!
Raha afaka mahita andininy
iray ao amin'ny Testamenta Vaovao isika manome fahefana matanjakahitandremana
ny alahady toy ny fitandremana ny Sabata, dia hanana fahefana araky ny Soratra
Masina isika hitandremana ny andro voalohany amin'ny herinandro. Fa tsy misy an’izany
ao!
Ny andian-teny "andro voalohany amin'ny
herinandro" dia hita im-balo ao amin'ny Testamenta Vaovao. Nefa isika dia tsy mahita, na dia irayazaamin'ireo valo
ireo, andininy milazany fanovàna ny Sabata andro fahafito ho andro alahady. (Mbola
hisy lesona manarakahampianarana amin’ny antsipiriany fany olombelona fa tsy
Andriamanitra, no nanova ny Sabata ho alahady, izay andro voalohany amin'ny
herinandro.)
8.
Satria efa nanaraka ny dian'i Kristy izay nitoetra tao anatinyi Paoly, inona no
nodidiany hataon’nyKristianatany Korinto? 1Kor.11:1. Moa ve nodidiany hanao toy
izany koa ny Filipiana? Fil.3:17.
FANAMARIHANA:I Paoly dia nampianatraan’ireo
Kristiana jentilisa niova fo, notorontoronin’ny Fanahy Masina, mbahanahaka ny fankatoavany
an'Andriamanitra, tahaky nyhanahafany koa ny fankatoavan'i Kristy.
Ireo Jentilisa Kristiana tao amin'ny
Fiangonan’Andriamanitra voalohany dia nivory foana tamin'ny andro Sabata, tahaka
ny nataon'i Kristy nandritry ny naha-nofo aman-drà Azy, mba hitandrina ny andro
izay nodidian'Andriamanitra notandremana ao amin'ny Teniny.
Toy izany koa ankehitriny, ny zanak’Andriamanitra notorontoronin’ny
Fanahy rehetra,dia manahaka an'i Jesosy Kristy sy nyApostoly Paoly amin'ny
fitandremana ny Sabatamasina andro fahafito!
9. Inona no fampianaran'i Kristy izay manondro fa nyfiangonany
dia mbola hitandrina ny Sabata ihany na dia amin'ny fotoan'ny farany aza,
alohan'ny Fiaviany Fanindroany? Mat.24:20.
(Matio 24:20) « Fa
mivavaha ianareo mba tsy ho amin'ny ririnina na ho amin'ny Sabata no
handosiranareo. »
FANAMARIHANA: Nasehon'i Kristy mazava eto fa ny
Fiangonany dia hanohy hitandrina ny didiny momba ny Sabata. Ny
Fiangonan'Andriamanitra voalohany dia nandositra an’i Jerosalema talohan'ny
nandravan'ny Romana ny tanàna tamin'ny taona 70 tar JK. Ny tena Kristiana dia
nitandrina ny Sabatatamin'izany fotoana izany. Fa ity faminaniana ity dia mandray roa, ary ny tena fahatanterahany
dia mbola amin'ny ho avy. Izany dia mampiseho fa mbola mitandrina ny Sabatan’Andriamanitra
ihany ankehitriny ny vahoakany!
Nandritra ny 1 900 taona mahery, ny Fiangonana
marin’Andriamanitra dia mitandrina ny didin'Andriamanitra, anisan'izany ny Sabata
andro fahafito! (Apok.12:17; 14:12.)
Isaky ny zoma hariva MATY
MASOANDRO no manamarika ny fanombohan’ny fotoana masina - ny fanombohana
ny andro Sabatan’Andriamanitra. Mifaly amin'ny Sabata ny
vahoakan'Andriamanitra satria fantany fa fitahiana lehibe ny fitandremana
izany ho masina. |
Tsy miova
ny fitsingerenan'ny herinandro
Moa ve nanokana andro iray
isan-kerinandro Andriamanitra, izaynotahiany, nohamasininy, nodidiany fa hohamasinina
mandrakizay, ary avy eo navelany ho hadino izany fotoana izany ka tsy
hahalalana intsony hoe rahoviana no hotandremana izany?
Tena tsy marina izany!
Nataon'Andriamanitra izay hitahirizana ny fahalalana hoe
rahoviana no ho tandremana ny Sabatany masina.
1.
Inona no asa nankinin'Andriamanitra tamin'ny firenen'i Joda, izany hoe ny Jiosy,
mba hotahiriziny? Rom.3:1-2.
FANAMARIHANA: Nasehon'i Paoly fa nampiasain’Andriamanitra
ny Jiosy mba hiaro ny Soratra Masina Hebreo na ny Testamenta Taloha (
"Fanambarana"). Andriamanitra no nahatonga ny Jiosy hitahiry an'io
fahalalana nambara io ho an'ny Fiangonanyao amin’ny Testamenta Vaovao, ho
an’ireo zanany notorontoronin’ny Fanahy!
2.
Inona no nolazain'i Jesosy izay mampiseho fa ny Soratra Masina tao amin’ny Testamenta
Taloha dia notehirizina? Mat.5:17-18; Lioka 16:17; Jaona 5:46-47.
FANAMARIHANA: Notandreman'ny Jiosy tamim-pahamalinana ny
Tenin'Andriamanitra. Nasehon'i Jesosy mazava fa tsy niova izany tamin’ny androny,
arynambarany fa TSY HO VERYMIHITSY IZANY! Niaro ny alimanak'Andriamanitra koa
ny Jiosy, izay ahitana ny tsingerin-kerinandro sy ny tena andro Sabata, ary koa
ny daty marina amin'ny fetyfanao isan-taona.
3. Azo antoka ve fa ny Jiosy dia nitahiry sy nitandrina ny
andro marin’ny Sabata hatramin'ny andro niainan'i Jesosy? Lioka 4:16.
« Dia tonga tao Nazareta, izay nahabe Azy Izy; ary araka ny fanaony
dia niditra tao amin'ny synagoga tamin'ny andro Sabata Izy ka nitsangana hamaky
teny. »
FANAMARIHANA: Mariho indray fa "araka ny fanaony"
i Jesosy dianitandrina ny Sabatatamin’ny andro izaymitovy amin’izay notandreman'ny Jiosy. Ilay nanao ny Sabata dia tsy
nitandrina ny andro tsy izy! Mazava
tsara fafantatry ny Jiosy tamin'izany andro izany ny andro amin’ny herinandro
izaySabatan’Andriamanitra.
Mariho koa fa nanome fankasitrahana am-pahibemaso ny Soratra
Masina nampiasain'ny Jiosy i Jesosy tamin'ny famakianyizany mafy tany amin'ny
synagoga tamin'ny andro Sabata!
Saingy mety ho "very" ve
ny tsingerin-kerinandro taorian’izay? Taorian'ny fandravana an'i Jerosalema
tamin'ny taona 70 tar JK, dia nifindra monina tany amin'ny faritra rehetra manerana
an'izao tontolo izaoireo Jiosy. Nandritry ny Moyen Age, ny Jiosy tany China dia tsy nifandray mihitsy tamin'ny
Jiosy tatsy Afrika. Ny Jiosy tany Eoropa koa dia tsy afaka nifandraytamin'ny
Jiosy niparitaka tany amin’ny faritra hafa eran'izao tontolo izao.
Raha niova na mifangaro ny fihodinan’ny
herinandro, ny Jiosy any amin'ny faritra iray eto amin'izao tontolo izao dia ho
nitandrina andro iray ho an'ny Sabata, fa ny Jiosy any amin'ny faritra hafa kosa
dia hitandrina andro hafa.
Saingy na aiza na aiza amin'ny firenena rehetra eto
ambonin'ny tany, dia hitantsika fa ny Jiosy dia mitandrina foana ny andro mitovy
amin’izay notandreman’i Jesosy, dia ny andro fahafito, ny Sabotsy!
Io fanaon'ny Jiosy io dia manaporofo
fa tsy very akory ny andro marinaho amin'ny Sabatan'Andriamanitra, na hita aza
fa amin'ny ankapobeny ny Jiosy dia tsy ampy fahatakarana ara-panahy ary tsy
nanoa ny Soratra Masina (Jaona 7:19; Romana 3:3-4), ary na dia toa lasa
hentitra loatra amin'ny fitandremana ny Sabataaza izy ireo, ka manampy ny
fombany sy ny ribany manokana,ny Jiosy dia nitazona am-pinoana ny fahalalana ny andro marina ho amin'ny Sabatan'Andriamanitra.
Fambara mialoha momba ny Fanjakana Arivo
Taona
Notendren'Andriamanitra mialoha ny 7000
taona mba hanatanterahany ny famoronana ara-panahy ny olombelona. Misy lamim-potoanaizay
vitsy mahafantatra izany.Io maodelin’ny planin’Andriamanitra io dia ambara ao
amin'ny toko roa voalohany amin'ny Genesisy. Izany dia ny herinandro misy andro
fito.
Ankoatra ny fahatsiarovana ny famoronana sy ny fifamantaran’ny
Mpamorona sy ny Zanany notorontoroniny ara-panahy, ny Baiboly dia maneho fa ny Sabata
isan-kerinandro dia ohatra na tandindon'ny "Sabata"arivo taona ho avy
- ny “andro” fahafito maharitra arivo taona amin'ny "Herinandron’"Andriamanitra
maharitra 7000 taona, izay ampiasain’Andriamanitra mba hanatanterahany ny planiny
ho an'ny olombelona.
1. Moa
ve “ny indray andro amin'ny Tompo dia toy ny arivo taona, ary ny arivo taona
toy ny indray andro”? 2Pet.3:8. Moa ve voalaza fa ny fotoana hanjakan’i Kristy
sy ireo olo-masina natsangana amin’ny maty eto an-tany dia haharitra arivo
taona? Apok.20:4-6.
FANAMARIHANA: Ao amin'ny planin'Andriamanitra
ho an'ny olombelona, ny andro iray dia toy ny arivo taona, ary ny arivo taonan’ny
sivilizasionan’ny olombelona dia toy ny iray andro ao amin'ny
"herinandro" nomaniny hisy "andro" fito maharitra arivo taona
tsirairay"!
Andriamanitra dia nikasa fa ny andro Sabata
isan-kerinandro dia sary na tandindona mialoha an’ny vanim-potoana 1000 taona
ho avy, fantatra amin'ny anarana hoe Milenioma na “Fanjakana ArivoTaona”. Ilay Fanjakana Arivo Taona dia ho fotoana fitsaharanasy fandriam-pahalemana ho an'izao tontolo izao- "Sabata"
1 000 taona fitsaharana amin'ny fitaoman'i Satana, ary amin’ny tsy filaminana,
ny fifandirana sy ny ady vokatr'izany.
Mandritra io Sabata arivo taona io, ny fahalalana ny
fikasana lehibe indrindra an’Andriamanitra ho an'ny olombelona dia hiparitaka
eran'izao tontolo izao (Isaia 11:9). Ny olombelona rehetra miaina amin’izany
fotoana izany dia hampianarina ny lalan'Andriamanitra ary homena fahafahana ho torontoronin’nyFanahin’Andriamanitra,
ary ny maro an'isa amin'ny farany dia ho teraka ao amin'ny
Ankohonan’Andriamanitra.
Mifanandrify tsara ny enina andro voalohany tamin'ny
herinandro famoronana sy ny 6.000 taonan'ny sivilizasion’ny olombelona, izay
efa manakaiky ny farany. Koa satria i Adama nisafidy ny hanaraka ny lalan'i Satana
hoe "maka" fa tsy ny lalan’Andriamanitra hoe “manome”, dia nisaraka tamin’ny
olombelona Andriamanitra nandritry ny 6000 taona mba hianarany fa ny tsy
fankatoavana Azy dia tsy mitondra afa-tsy fijaliana sy fahafatesana.
Navelan'Andriamanitra hanjaka amin'ny olombelona i Satana
mandritry ny 6000 taona. "Enina arivo taona", hoy tokoa Andriamanitra
tamin'i Satana, “no hiasanao sy hanaovanao ny raharahanao rehetra” - amin`izany
no anaovan’i Satana ny asany mamitaka sy mitaona ny olona hanota- "fa Sabatako
ny fotoana arivo taona fahafito; koaaza
manao raharaha akory ianao amin’izany» (ampitahao amin'ny Eksodosy
20:9-10).
Misaotra an'Andriamanitra isika fa efa
akaiky ny faran'ny “henemana" natolotra hiasan’i Satana.Ny “Sabatan”’Andriamanitra
mandritry ny arivo taona dia efa ndeha hanomboka!
Ny Sabata, sarin’ny Fanjakan'Andriamanitra
Ao amin'ny Hebreo toko faha-3 sy
faha-4, ny Kristiana dia amporisihina hanohy hitandrina ny Sabata andro
fahafito, satria misy fampitahàna mahaliana sy manan-danja ao.
Ny fidiran'ny Isiraely taloha tao
amin'ny Tany Nampanantenaina dia ampitahaina amin’ny fidiran'ny Kristianamarina
any amin'ny Fanjakan'Andriamanitra.
Mila mahatakatra ny fampitandreman'Andriamanitra isika, ary
milamatoky tena fa mankatò an’izany!
1.
Inona no ampitandreman'Andriamanitra ny zanany notorontoronin’ny Fanahy momba
ny fidirana ao amin’ ny "fitsaharany"? Heb. 3: 7-13, 16-19; 4: 1-2. Moa
ve ny fikomiana, indrindra nyfandikàna ny
Sabata, no antony tsy namelan Andriamanitra ny taranak’Israely iray
manontolo hiditra ao amin'ny "fitsaharany"? Ezek.20:12-13, 15-16.
FANAMARIHANA: Ny teny hoe "fitsaharana" eo amin’ireo andininy ao amin'ny Hebreo voalaza etsy
ambony dia nadika avy tamin'ny teny grika hoe katapausin, izay midika
hoe "fitsaharana" na
"toerana fitsaharana".
Araky ny nampiasaina azy ao amin'ny Hebreo 3:11 sy 18, dia midika nyfitsaharan’ny Isiraelita taloha taorian’ny
firenireneny tany an’efitra kanidiranytao amin'ny Tany Nampanantenaina. Ny
"fitsaharana" izay nidiran’ny Zanak’Isiraely tamin’ny farany (Josoa
1:13) dia oharina amin'ny "fitsaharana" ara-panahin”nyKristiana(Heb.
4: 1) – amin’ny fidiranaao amin’ny
Fanjakana na Ankohonan’Andriamanitra(satria nateraka) ary ho velona
mandrakizay! Hankany amin'ny Tany
Nampanantenaina notanjon’ny Isiraelita; ankehitriny,ny hiditra any amin’ny Fanjakan'Andriamanitra no tanjon’ireo
zanak'Andriamanitra notorontoronina ara-panahy (ireo Isiraelita ara-panahy).
Nefa satria lasa nikomy ny zanak’Isiraely ka nandoto ny Sabatan'Andriamanitra
nandritry ny 40 taona izay nirenireneny tany an'efitra, dia tsy
navelan'Andriamanitra hiditra any amin'ny Tany Nampanantenaina ireo olon-dehibe
izay nivoaka avy tany Egypta, afa-tsy Josoa sy Kaleba.
2.
Moa ve noho ny tsy finoan'izy ireo no
nahatonga ny tsy fankatoavan’ny Isiraelita,ka lasa voasakana tsyhiditra ao
amin'ny "fitsaharana" izay nomanin'Andriamanitra ho azy izy ireo, dia
ny tany Kanaana? Heb.3:19; 4:1-2.
FANAMARIHANA: Satria tsy nino an’Andriamanitrany
Isiraelita, dia lasa nanamafy ny fony izy ireo. Nandoto ny Sabatan'i Jehovah
izy ireo. Nefai Jehovah dia nanao ny Sabatany ho fizahan-toetra azy ireo, mba
hahitany ny fankatoavan'izy ireo (Eks.16:4).Ary noho izany Andriamanitra dia
nilaza tamin’izany taranaka izany hoe: "Tsy hiditra amin'ny fitsaharako
mihitsy izy” (Heb. 3:11).
Ary tsy nisy tamin'io taranaka io afaka niditra tao
amin'ny Tany Nampanantenaina,afa-tsy i Josoa sy Kaleba. Fa ny taranaka manaraka,
izay teraka nandritry ny 40 taona nirenirenena tany an’efitra nandritry ny
fifindran-toerana,ka latsaky ny 20 taona, no niditra tao amin'ny Tany
Nampanantenaina niaraka tamin’ireo lehilahy roa ireo. Andriamanitra dia
nampanantena an'io tany io tany am-boalohany tamin'i Abrahama sy ny taranany,
na nankatò ny Israelita na tsia, ary tsy maintsy nitàna ny teny nomeny Andriamanitra.
3. Raha mino sy mankatò an’Andriamanitra ny Kristiana ao
amin'ny Testamenta Vaovao, moa ve izy ireo afaka hiditra ao amin'ny
"fitsaharana" – handovafiainana
mandrakizayao amin’ny Fanjakan'Andriamanitra? Heb. 4: 3. Inona no resahan’ny
Hebreo 4:4? Gen.2:1-3.
(Hebreo 4:4) « Fa nilaza
ny andro fahafito Izy eo amin'ny teny anankiray araka izao: "Ary
Andriamanitra nitsahatra tamin'ny asany rehetra tamin'ny andro fahafito"
(Gen. 2.3). »
FANAMARIHANA: Ny Hebreo 4: 4 dia miresaka mazava momba ny
fitsaharan’Andriamanitra, rehefa vita ny asany tamin'ny famoronana. Io andininy
io dia miresaka ny andro Sabataisan-kerinandrovoalohany, izay tandindon’ny
"fitsaharana" resahin’ny Hebreo 3 sy 4. Noho izany, ho an'ny Isiraely
fahiny, ny Sabata dia ohatry ny "fitsaharana" izay homen'Andriamanitra
azy ireo - ny Tany Nampanantenaina izay hidiran’izy ireo amin’ny farany. Io
“fitsaharana” io sy ny Tany Nampanantenaina dia tandindon’ny fidiran’ny Kristianamarina
ao amin'ny Fanjakan'Andriamanitra, amin'ny fiverenan’i Kristy!
4. Moa
ve ny Kristiana marina hitandrina ny Sabata, izay tandindona isan-kerinandro amin’ny
"fitsaharana" ho avy any amin'ny Fanjakan’Andriamanitra? Heb.4:9-10. « Koa dia mbola misy Sabata fitsaharana ho an'ny
olon'Andriamanitra. »
FANAMARIHANA: Ao amin'ny Hebreo 3 – 4, ny teny grika
nadika hoe "fitsaharana" dia katapausin,
ary mety izany. Na izany aza, ao amin'ny Hebreo 4:9, tsy ny katapausinno voasoratra fa sabbatismos, izay midika hoe "fitandremana ny Sabata"! Ny teny
hoe “fitsaharana” dia manamaizina ny heviny tany am-boalohany. Izao no tokony
ho nandikana io andininy io“Koa dia mbola misy ny fitandremana ny Sabata ho
an’ny vahoakan’Andriamanitra”.
Ka dia mbola misy mandrakariva ny sabbatismos-ny Sabata izay tokony ho tandreman'ny
vahoakan'Andriamanitra ankehitriny. Ireo Kristiana notorontoronin’ny Fanahy
(Isiraelita ara-panahy) dia miomana ny hiditra ao amin'ny "katapausin”, ao amin’ny fitsaharana"
ho avy any amin'ny Fanjakan'Andriamanitra,ary mitandrina nySabataisan-kerinandro
izy ireo ankehitriny, izay tandindon’io fitsaharana io!
Fa maninona ny Fanjakan'Andriamanitra no oharina amin’ny
"fitsaharana"? Satria rehefa tafiditra ao amin'ny Ankohonan’Andriamanitra
ireo Kristiana, dia hitsahatra tsy hanota intsony. Rehefa haterakyny
Fanahin'Andriamanitra isika, dia tsy hiady intsony hanohitra ny ota. Hanana ny saina
sy ny toetran'Andriamanitra amin’ny fahafenoana isika, ary tsy hanota intsony mandrakizay!
(1Jaona 3:9.)
Ary rehefa teraka ao amin'ny
Fanjakan'Andriamanitraisika,dia ho tonga mpikambana mandrakizay ao amin'ny
Ankohonan’Andriamanitra, samy hanana ny vatana ara-panahy mitovy amin’ny an'i
Kristy sy ny Ray,manam-pahefana, mamirapiratra sy be voninahitra. Tsy ho
voafetra intsony isika, tahaky ny ankehitriny, noho ny vatana malemy sy mety maty
sy mety reraka mora foana. Ho afaka hiasa sy hanao zavatra isika nefa tsy ho
reraka mihitsy (Isaia 40:28, 31).
Izao no azontsika antenaina rehefa hiditra ao amin'ny
"fitsaharan’"Andriamanitraisika, rehefa ho teraka ao amin’ny Ankohonan’Andriamanitramandrakizay!
Ny vokatry ny fandotoana ny Sabatan’Andriamanitra
Ny Sabata dia tena manan-danja tokoa amin'Andriamanitra
ka ny fitandremana ny Sabata dia nataony ho iray amin'ireo Didy Folo. IoDidy io
dia ampahany amin'ny ireo Didy efatra voalohany, izay manazava ny
fifandraisantsika amin'Andriamanitra. Araky ny ho hitantsika manaraka, tena
zava-dehibe eo imason'Andriamanitra ny fitandremana ny Sabata.
1.
Taorian'ny nanafahana ny Isiraely olony tamin'ny fanandevozana tany Egypta, moa
ve nampanantena fitahiana lehibe tokoa Andriamanitra, raha mitandrina ny Didiny izy ireo? Levitikosy 26:3-12. Didy inona
no noresahan'Andriamanitra manokana? Andininy 1-2. Ahoana koa no
hitahian’Andriamanitra ny Isiraely,raha mbola mankatòAzy ihany izy ireo?
Deoteronomia 28: 1-13.
2.
Fa inona no ozona mampatahotra nihatra tamin’ny Isiraelita raha tsy nitandrina
ny didin'Andriamanitra izy ireo? Levitikosy 26: 14-39. Moa ve tsy faharesen’ny
fireneny ary fahababoana no iray amin'ireo ozona? Andininy 31-33, 38-39. Inona
koa no hanjo ny Isiraelita raha tsy hankatò an’Andriamanitra izy ireo?
Deoteronomia 28: 1568.
FANAMARIHANA: Nampitandrina Andriamanitra fa hisy ozona mahatsiravinahihatra
amin'ny olona raha tsy mitandrina ny Didiny izy ireo, indrindra fa ny Didy
Faha-Efatra, izay fifamantarana lehibe manondro Azy ho Andriamaniny sy izy ireo
ho olona voafidiny!
3. Nankatò an'Andriamanitra ve ny Zanak'Isiraely? 2Mpanjaka
17:16-17. Inona no nataon'Andriamanitra tamin'ny vahoakanoho ny tsy
fankatoavany? Andininy 18. Moa velasa babo tany an-tany hafa ny zanak’Isiraely?
Andininy 23.
FANAMARIHANA: Tamin'ny andron'ny mpanjaka faranyHosea, ny
foko folo tany avaratra dia notafihan'i Asyria, resy, nesorina tamin'ny taniny
ary lasa andevo! Ny anton'io sazy io dia toy ny antony izay nanasazian’Andriamanitra
ny Israely tany an’efitra ihany, noho ny fikomiany taminy, ary ny nandotoany ny
Sabata! (Ezekiela 20:12-24.) Nanompo sampy koa izy ireo;Tsy ho nisy izany raha
nitandrina ny Sabata izy ireo.
4. Fa ny taranak'i Joda dia nandoto ny Sabatan'Andriamanitra
koa, ary noho izany dia niharan'ny ozona izy. Maherin'ny 100 taona taorian'ny naha-lasa
babo ny taranak'Israely, inona no sazy nomen'Andriamanitra ny Joda noho ny tsy fitandremany
ny Sabatany masina? 2Tantara.36:5-7, 16-19, 21. Inona no nanjo ireo izay tsy
maty? Andininy 20.
FANAMARIHANA: Ny fandrobana sy fandravàna an'i
Jerosalema nataon'i Nebokadnezara mpanjakan’i Babylona, sy ny fahababoan’ireo
izay mbola velona, dia fahatanterahan’ny fampitandreman'Andriamanitra tamin’i
Joda (Jer.17:21-25,27). Nanam-paharetana tamin'ny Zanak’Isiraely sy ny Joda
Andriamanitra, saingy taorian'ny faharetany ny tsy fankatoavany, dia navelany
ho resy ara-tafika izy ireo sy nentina ho babo!
5. Moa ve fantatr’i Nehemia tsara fa ny antony lehibe
indrindra naha-voasazy an’i Joda dia ny fandikany nySabatan’Andriamanitra, izay
andro naverina nolotoin’ny Jiosy ratsy fanahy tamin'ny androny koa? Neh.13:15,17-18.
FANAMARIHANA: Ny sazy efa nihatra tamin’i Israely sy i
Joda taloha dia mitovy amin’ireo sazy voalazan’nympaminany fa hitranga
amin'ireo taranany maoderina.Ireo koa dia hosaziana noho ny fahotana mitovy
amin'izany ihany, dia ny fandotoana ny Sabatasy ny fanompoan-tsampy.
Ny ozona nataon'Andriamanitra tamin'ireo vahoaka
voafidiny dia mitondra roa amin’nyfahatanterahany! Ireo firenena maoderina nandà
ny andro Sabata dia taranak’ireo Isiraely taloha, ary ny tontolo mandà ny Sabatadia
ho voasazy koa noho ny tsy fankatoavany!
Fitahiana lehibe noho ny fankatoavana
Rehefa nanao ny Sabata Andriamanitra kanitsahatra tamin'ny
andro fahafito tamin'ny herinandron'ny famoronana, dia nanantena ny Fanahiny fa
ny Sabatadia hofitahiana ho an'ny
olombelona rehetra. Tsy vitan’nyhoe ho velombelona indray ny olona amin'ny
fitandremana ny andro fitsaharana nomen'Andriamanitra,fa hahazo fitahiana
ara-nofo sy ara-panahykoa izy ireo.
1. Moa ve nampanantena Andriamanitra fa hitahy ny olona
izay mitandrina ny Sabatany? Isa.56:1-2. Inona no nolazain'i Jesosy fa holovain’nyKristiana
marina? Mat.5:5. Amin'ny maha-Tompon'ny SabataAzy, inona no nampanantenainy an’ireo
izay mitandrina tsara ny Sabatany? Isa.58:13-14.
FANAMARIHANA: Ny lovan'i Jakoba dia ny lova izay nampanantenain’Andriamanitratamin'ny
voalohany an’ny raiben'i Jakoba, dia Abrahama lehilahy marina. Mampanantena
antsika Andriamanitra — rehefa lasa taranak'i Abrahama ara-panahy mpankatò isika, amin'ny alàlan'i Kristy (Gal. 3:16, 29) –ny
fandovana ny tany mandrakizay (Romana 4:13), ary koa fitahiana ara-panahy lehibe! Andao hodinihina bebe
kokoa.
2. Tsarovy ny fitahiana tena mahagaga nampanantenain’Andriamanitra
ireo Isiraelita taloha raha hitandrina ny Sabatany sy ireo didy hafaizy ireo. Moa
ve ny fitahiana voalaza'ny Levitikosy 26:11-12 dia nampanantenaina ihany koa ho
an’ireo Kristiana notorontoronin’ny Fanahy? 2Kor.6:16-18. Inona ary ny fepetra?
Andininy 17.
FANAMARIHANA: Ireo fitahiana ireo dia misy fepetra mazava
tsara, na tamin'ny Isiraelita fahiny na ho an'ny Isiraelita ara-panahy, dia ny
Fiangonan'Andriamanitra ankehitriny. Ny fitahian'Andriamanitra dia vokatry ny fankatoavana Azy fa tsy vokatry ny fikomiana
na fahakamoana.
Ny andininy faha-18 dia maneho amintsika ny iray
amin’ireo tso-dranolehibe indrindra omen’Andriamanitra: ho lasa mpikambana
teraka ara-panahy ao amin'ny Ankohonana masin’Andriamanitra! Ireo izay mankatò
ka mitandrina ny Sabatan'Andriamanitra dia lasa akaiky ara-panahy amin’Ilay
Mpamorona azy ireo.
Izany dia mampahatsiahyazy ireo ny tanjon'Andriamanitra lehibe izay tanterahiny amin’izy ireo; izany
koa dia manampy azy ireo hahafantatra tsaratsara kokoa io tanjona io. Izany koa
dia miara-miasa amin'Andriamanitra mba hahatanteraka ny toetra ara-panahy izay foroniny
ao anatin'izy ireo ho fanomanana ny fahaterahany ao amin'ny Ankohonany.
3. Ao amin'ny andininy manaraka, inona no fananaran'nyApostoly
Paoly ho an'ny Kristiana rehetra, izay tsy maintsyarahan’izy ireo alohan'ny hahafahany
mahazo ny fitahiana ara-panahy avy amin'Andriamanitra? 2Kor.7:1.
FANAMARIHANA: Tsy mety hahazo fahamasinana tonga lafatra rahamandoto
ny andro Sabata masin'Andriamanitra!
4. Inona no anarana nampanantenain'Andriamanitra fa homena
ireo izay mankatò Azy ary mitandrina tsara ny Sabatany isan-kerinandro?
Isa.56:4-6. Moa ve hataon’Andriamanitra ho Zanany izy ireoary homeny fifalianaka
homenytoeram-panapahana ao amin’ny tranony, dia ny Tempoliny, izay foiben'ny fitondram-panjakany
manerana izao tontolo izao? Isaia 56:5, 7 tapany voalohany; Apokalypsy 3:12.
FANAMARIHANA: Andriamanitra dia manome toky fa raha tsy
mandoto ny Sabatany isika fa mitandrinaizany araky ny baikony, dia handova
anarana mandrakizay isika, dia ny anaran’nyAnkohonana hoe ANDRIAMANITRA!
Ny hery mitatao na otri-kery anaty mahatalonjona
ananantsika, araky ny efa nianarana tamin’ny tenin’Andriamanitra tamin'ny
alàlan'ireo lesona teo aloha, dia ny ho lasa tsy mpanota, mahery, mpikambana
teraka ara-panahy ao amin'Ankohonan’Andriamanitra! Ny fahaterahantsika ara-panahy
ao amin'ny Ankohonan’Andriamanitra dia hahatonga antsika ho lasa ANDRIAMANITRA,
tahaka ny Ray sy i Jesosy Kristy!
Fitahiana ara-panahy mahatalanjona no miandry ireo manana
ny mariky ny fankatoavana an’Andriamanitra izay manavaka izy ireo, izaymanokana
azy ireo. Rehefa hiditra ao amin’ny Fanjakan'Andriamanitra izy ireo, dia
handova ny harena tsy manam-petra nampanantenain’Andriamanitra, dia ny fiainana
mandrakizay be voninahitra, feno fifaliana tsy manam-pahataperana, fiainana
mahatalanjona, feno fanatanterahana tsy hita isa!
Ny finoana mankatò
Ny fitandremana ny Sabata indraindray dia mitaky
finoanabe dia be. Tsy mora lalandava ny mankatò an Andriamanitra ao amin’ny tontolo
izay miaina mifanalavitra amin'ny lalan'Andriamanitra. Fa araka ny efa hitantsika
ihany, ny fitahiana dia tena lehibe ho an'ireo manana fahasahiana handeha araky
ny finoana sy mankatò an'Andriamanitra, na inona na inona fanerena na sampona toa
tsy azo resenamisehomba hisakana azy ireo tsy hitandrina ny Sabata andro
fahafito.
Andao isika hijery zava-misy vitsivitsy momba ny
fanampiana izay nampanantenain’Andriamanitra homena antsika raha tena maniry ny
hankatò Azy isika amin'ny zava-drehetra.
1. Maneho mazava ve Andriamanitra fa tsy maintsy
mananafinoana isika alohan'ny hanomezany antsika ny "fitsaharana"
mandrakizay – ho mpikambana ao amin'ny Fanjakany? Heb.4:1-3, 6. (Mariho nyteny
hoe "finoana" ao amin'ny andininy 2, "nino" ao amin'ny
andininy 3 sy "tsi-finoana" ao amin'ny andininy 6.)
FANAMARIHANA: "Ny tsi-finoana" dia ny tsy fahampian'ny finoana, vokatry ny tsy
fankatoavana an'Andriamanitra. Maneho finoana isika rehefa mankatò
an'Andriamanitra ka mitsahatra amin'ny andro Sabata.
2. Moa ve ny fankatoavana diatsy maintsy miaraka amin'ny
finoanamba hankasitrahan'Andriamanitra an’izany? Rom.3:31. Vakio koa Jakoba
2:14-26. Ahoana no anehoana fa manam-pinoana ianao? Jak.2:18. Karazam-pinoanainona
no ananan’ny olona iray raha tsy miaraka amin’ny asa? Andininy 17, 20, 26.
3. Inona koa no fampaherezana fanampiny omena ny Kristianamomba
ny fidiranyao amin'ny "fitsaharan'Andriamanitra" mandrakizay?
Heb.4:10-11. Inona no tokony hatao mba hahazoana fanampiana- mba hahazoanany finoana
ilaina mba hankatoavana an'Andriamanitra? Andininy 14-16.
FANAMARIHANA: Ity toko faha-4 ity dia mikasika ny fitandremana
ny Sabatan’Andriamanitra. Ary mifarana amin'ny fangatahana amin’iKristy hanome antsika fanampiana
ilaintsika handresena ny sakantsakana rehetra eny amin'ny lalantsika, izay mety
manakana ny fankatoavantsika an'Andriamanitra.
4. Moa veny finoana, izay tokony hankasitrahan’Andriamanitra
antsika sy hahazoantsika famonjena,dia fanomezana avy amin'Andriamanitra?
Efes.2:8. Moa ve io finoana io dia toetran'ny Fanahy Masina, izay tsy maintsy ananan’ny
tena Kristiana rehetra? Gal.5:22.
FANAMARIHANA: Io teny hoe finoana io dia nadikan’ny
Baiboly Katolika hoe tsy fivadihana, nadikan’ny Baiboly FFPM hoe fahamarinana,
ny Baiboly DIEM nandika azy hoe fahamarinan-toetra, ary ny Baiboly
fandikan-tenin’ny Tontolo Vaovao nandika azy hoe finoana). Finoana an’iza izany,
raha ny tena marina? Apok.14:12.
FANAMARIHANA: Ny Apokalypsy 14:12 dia filazana momba ny
Fiangonan'Andriamanitra marina. Ireo mpikambana ao amin'ny
Fiangonan'Andriamanitra dia manana ny "finoana an'i Jesosy". Tsy ny
finoany an’i Jesosy fotsiny ihany no ilaina, fa ny FINOAN’I KRISTY izay mipetraka ao amin’izy ireo ary miasa ao amin’izy
ireo!
Ny Fanahin'Andriamanitra dia afaka mampita amin'ny sainao
ny tena ny finoana mitondra famonjena. Io finoana velona io - ny finoan'i Jesosy Kristy, izay nahafahany
Nankatò an'Andriamanitra Ray, dia hahatonga
anao hankatò an'Andriamanitra! (Ivereno ny lesona faha-12
amin’ilay fizarana hoe "Afaka mandresy ianao!" Manazava be dia be
amin’ny antsipiriany ny finoana ilaina mba hankatoavana an'Andriamanitra io,
ary ny fomba handraisantsika an’izany.)
Mifalia amin'ny andro Sabatan’i Jehovah!
Ny Sabata dia mahafinaritra - fotoana hampiroboroboana ny fiarahan'ny fianakaviana, amin'ny alalàn'ny fianarana bebe kokoa momba an'Andriamanitra, ny lalàny lehibe ary ny habetsahan’ny fitahiana nampanantenainy an’ireo izay mankatòAzy.
1. Moa ve enta-mavesatra ho an’ny Kristiana ny Didin’Andriamanitra momba ny fitandremana ny Sabata? 1Jaona 5:3.
FANAMARIHANA : Ny Didy Folo, ary anisan’izany ny Didy
faha-efatra –dia mitondra fitahiana
ho an’ireo izay mitandrina izany, fa tsy enta-mavesatra akory. Ireo izay tsy
nahazo tanteraka ny dikan’ny Soratra Masina dia nilaza fa “fanandevozana” ny
fitandremana ny Sabata. Raha henoina izy ireo, dia toa lasa ozona lehibe ho an’ny zanak’olombelona
ny Sabata.Andehahesorina tanteraka io angano io.
2. Moa ve ny olona no natao ho an’nySabata,sa ny Sabatano natao ho an'ny olona? Marka 2:27.
FANAMARIHANA: Ny Sabata, araky ny efa nianarantsika, dia fotoana masina. Na izany aza, dia natao ho an'ny olombelona izany, mba ho FITAHIANA lehibe ho an'ny olombelona rehetra. Ny Sabata dia iray amin'ireo fitahiana lehibe indrindra natolotry ny Mpahary ho an’ny fianakavian'ny olombelona!
Raha mitandrina tsara ny Sabatany olona, dia hifandray tsy mijanona amin'Andriamanitra. Raha tsy misy izany fifandraisana izany dia tsy afaka hahalala ny tanjona lehibe momba ny fisian’ny olombelona izy, na hahatakatra ny lalàna mifehy ny fahombiazana eo amin’ny fiainana. Tapaka ny fahafantarany ny maha-izy azy, ny lalan-kalehany ary ahoana ny fomba hahatongavana any.
Koa satria navelan'Andriamanitra ho lasa babo tany Babylona ny Fokon'i Joda noho ny fandotoany ireo Sabatany, dia maro tamin'ireo Jiosy izay navela hiverina tany Jerosalema 70 taona taorian’izanyno lasa tena hentitra amin'ny fitandremana izany. Noho izany, ny Fariseo tamin'ny andron'i Jesosy dia manana lisitr'ireo asa 65 eo ho eo voafaritra ho "asa" tsy azo atao.
Ireny fandrarana ny asa tsy nahazoana tsindrimandrin’ny Fanahy Masina ireny no nahatonga ny fitandremana ny Sabataho "zioga fanandevozana".
Ireny fandrarana ireny dia nihoatra lavitra ny soratrasy nyzava-kendren’ny Didy fahaefatra. Jesosy Kristy dia nanome tsiny ny fariseo, izay mihambo ho manana ny fahamarinana, noho ny fomban’olombelona arahiny, izay tsy nohajain’i Jesosy akory!
3. Nasehon'i Jesosy
ve fa azo atao ny mitady sakafo amin'ny andro Sabata raha noana ny olona?
Mat.12:1-8; Marka 2:27. Nasehony ve fa ara-dalàna ny manao ny tsara amin'ny andro
Sabata? Marka 3:1-5.
4. Moa ve manaiky
ny Tompon'ny Sabata fa mety ny manavotra biby latsaka ao anaty
hantsanamandritry ny Sabata, ary toy izany koa, moa ve afaka mikarakara tranga
maika ara-dalàna izay tsy afaka hiandry ny faran’ny Sabata ny olona? Lioka
14:5; Mat.12: 9-13. Afaka manome rano ny biby ve, ary koa manome sakafo azy,
amin'ny androfitsaharan'Andriamanitra? Lioka 13: 10-17, indrindra ny andininy
faha-15.
FANAMARIHANA:
Tian'Andriamanitra hampiasa fahendrena sy fahamarinana isikarehefa mitsara zavatra,
amin'ny fampiharana ny hevitra sy ny tanjon'izay tokony hatao sy ny tsy tokony
hatao amin'ny androSabatany. I Kristy dia nampianatra antsika hahay handanjalanjana
sy ho hendry; Nasehony antsika ny fihetsika tokony hatao manoloana ny Sabata.
Ny Jiosy dia tsy
afaka nahazo izany ny fampiharana ara-panahy ny didin’ny Sabata, satria
sahirana amin’ny fampiharana ara-batana an’izany. Vonona izy ireo hamonjy biby
nilatsaka any an-kady tamin'ny andro Sabata, nefa nanameloka an'i Kristy izy
ireo tamin'ny nanasitrananymarary tamin'io andro io! Rehefa nampianyny fomban-drazany
sy ny fandikany izany manokana, ny Sabatadia tonga enta-mavesatraindrindra.
5. Moa ve tokony hitady
ny fanao ahazoantsika tombontsoa sy fahafinaretana isika amin'ny androSabata?
Isa.58:13.
FANAMARIHANA: An'Andriamanitra
ny Sabata. Izy nahatonga ity fotoana 24 ora ity hoeandro masina! Tokony hatao amin'ny andro eninaamin'ny herinandro mialoha
ny Sabata ny miasa, miantsena, manapaka bozaka ary manadio ny trano. Ny Sabata
ihany koa dia tsy fotoana mety hanaovana ilay fialamboly ankafizinao, fanatanjahan-tenana
hikarakarana ny zavatra mahasoa anao manokana. Ireny hetsika ireny dia mampanalavitra
ny saintsika amin’Andriamanitra sy ny tanjony rehetra nanaovany ny Sabata.
6. Ao amin'ny
torolalana nomen’Andriamanitra ny Isiraely taloha, inona no fitsipika nambarany
ho an'nyKristiana ankehitriny momba ny fiomanana amin’ny Sabata? Eks.16:22-23.
FANAMARIHANA: Ny Sabata
dia natao hanafaka antsika amin'ny karazana asa ara-batana rehetra sy ny asa
saina mifamatotra amin’izany arak’izay azo atao. Andriamanitra dia niteny
tamin’ny Isiraelita mba hiomana mialoha
amin'ny alàlan'ny fanaovana mofo na fanendasana mavesatra mandritry ny andro mialohany Sabata. Ny Kristiana
ankehitriny dia tokony handamina ny asany ho vita tanterakamialoha ny hilentehan’ny masoandro amin’ny harivan'ny
andro fahenina (zoma).
Tokony hadio ny
trano, voasasa ny lovia, ary ny fandrahoan-tsakafo mavesatra vita alohan'ny filentehan'ny
masoandro, mba hanombohan’ny ankohonana manontolo ny Sabata ao anaty
rivo-piainana fitsaharana sy fiankohofana - mba ho andro iray
anjakan'ny FAHAMASINANA ho an'Andriamanitra ny Sabata!
7. Moa ve isika
tokony hifaly mandritry ny andro Sabata masin'Andriamanitra? Isa.58:13. Ahoana
no hanaovana an'izany? Io andininy io ihany.
FANAMARIHANA: Ho
andro fifaliana sy firavoana ny Sabata - hafaliana ho an’ireo izay manaja sy manome voninahitra an’Andriamanitra. Miala sasatra amin'ny asa sy
ny fahafinaretan’izao tontolo izao amin'ny andron'Andriamanitra dia manome
antsika fahafahana hanokana fotoana bebe kokoa amin'ny fiderana an'Andriamanitra, amin'ny fandalinana, ny fisaintsainana
momba ny Teniny - mameno ny saintsika amin'ny eritreritra sy ny toetry ny
Raintsika Izay any an-danitra sy i Jesosy KristyZanany.
Ny Sabata koa dia
fotoana fivoriam-pianakaviana marina izay tsy mety ho tanteraka amin’ny fotoana
hafa – fotoana manokana sy fanararaotana hampianarana ny zanatsika momba
an’Andriamanitra sy ny làlany. Io ihany koa no fotoana ahafahana mandinika sy
mankasitraka ny famoronan'Andriamanitratsaratarehy sy mahatalanjona – ny
voninkazo, ny tantely na izay mety zavatra nohariany mora hita.
Ny fitandremana ny
Sabata araky ny torolalan'Andriamanitra dia hanala ny ahiahintsika sy hampiakatra
ny aingam-panahintsikaizay ilaina hanampy amin’ny asa amin'ny enina andro
manaraka, ho feno fifaliana sy hevi-baovao. Izany dia hanampy antsika hahatsapa
fa ny traikefa iainantsika isan'andro, mampihatra ny Tenin Andriamanitra eo amin'ny
fiainantsika, dia manampy antsika hanorina ny toetran’Andriamanitra ao
anatintsika!
Noho izany, ny Sabata dia ho lasa fahafinaretana lehibe ho antsika rehefa mianatra ny
lalan'Andriamanitra amin'ny Androny Masina isan-kerinandro isika. "Hampianatra"
ny tenantsika isika, hiomana amin'ny asa lehibe tokony hataontsika any amin’ny Fanjakana
Arivo Taona, aorian'ny fahaterahantsika ao amin’ny Ankohonan’Andriamanitra.
Raha iray amin'ireo zanak’Andriamanitranotorontoronin'ny
Fanahy Masina ianao, ary mitandrina ny Sabatany araka izay nodidiany, dia
hanana ny famantarana avy amin'Andriamanitra amin'ny heviny marina sy mamonjy
ianao.
Ho voaomana
hiditra ao amin'ny Fanjakan'Andriamanitra ianao amin'ny maha mpisorona
(mpampianatra) sy mpanjaka anao (Apok.5:10), afakahanao asa fanompoana mahavarianaany
amin'ny Tontolon’ny Ampitso!
Finamanana
amin'ny Sabata
Ny Sabata dia andro fitsaharana ara-batana sy famelombelomana ara-panahy.
Io koa no andro iray hanaovana fivoriana masina sy firaisana amin'ny Kristiana
hafa, miaraka amin'Andriamanitra Ray sy Jesosy Kristy. Tena zava-dehibe ny
hahatakarana tsara ny marina momba ny fiarahana amin’ny namana Kristiana.
1. Moa ve Andriamanitra nandidy an'ireo Isiraelita hiara-hivory
mba hiara-mivavaka amin'ny Sabata isan-kerinandro? Lev.23:3. Nankatò izany ve i
Jesosy, izany baikon'ny tenany manokana izany? Lioka 4:16.
FANAMARIHANA: Jesosy Kristy, izay manome ohatra antsika
amin’ny fomba tokony hiainantsika, dia nampianatra antsika tamin’ny fiainany
manokana sy ny fampiharana izany fa ny fivoriambe masina iray, baiko hivorian'ny
vahoakan'Andriamanitra, dia tokony hatao isan-tSabata. Andro iray hanaovana
fanompoam-pivavahana amin'Andriamanitra izany, ataon’ireo olona nantsoiny sy nofidiny.
Io no fotoana hitorin’ny mpanompon'Andriamanitra teny sy hamelabelarany ny
fotokevitry ny lalàn'Andriamanitra velona avy amin'ny Teniny nomeny ara-tsindrimandry
(Efes.4:11-13).
2. Inona no anatra ambaran'ny Testamenta Vaovao ho an’ny Kristiana
momba ny fivorian’izy ireo manokana? Heb.10:24-25. Moa ve tena zava-dehibe ho
an’nyKristianany firaisana ao anatin’ny vatan'ny mpino izay ao amin’ny
fiangonan'Andriamanitra? 1Jaona 1:3, 6-7.
FANAMARIHANA: Amin'ny andro Sabatany, ny fanatrehan'i Kristy no manamasina izany.
Rehefa miara mivory amin'ny Androny Masinaireo zanaka mpankatò ny Rainy, samy miara-miombona
amin’i Kristy (Jaona 15:15) – samymandeha mirindra miaraka amin'i Kristy, diatena
manana firaisana amin'i Kristy. Eo Izy,
eo afovoan’izy ireo, amin'ny fanahy!
Ary Kristy dia manakambana azy rehetra ireo amin'ny
alàlan'ny Fanahin’Andriamanitra, hiaraka Aminy sy ny Ray!"Andriamanitra
dia Fanahy; ary izay mivavaka aminy tsy maintsy mivavaka amin'ny fanahy sy ny
fahamarinana"(Jaona 4:24).
Ireo izay mivory mba hivavaka amin'ny Ray sy Kristy
amin'ny fomba rehetra mifanohitra amin'ny fomba na ny fotoana nodidin'ny Tenin
Andriamanitra dia TSY manompo azy ireo amin'ny fanahy sy ny fahamarinana.
Tsy hankatò izany fanompoam-pivavahana izany Andriamanitra satria zava-poana izany! (Marka
7:7-9.)
Matetika, rehefa mianatra ny marina momba ny Sabata ny
olona, dia mitady vondron'olona mpivavaka izy mba hiara-hivory aminy. Tsy ampy anefa ny mivorymiaraka amin'nyvondron’olon-kafa
satria manajafotsiny ny Sabata izy. Tsy voatery hidika izany hoe Fiangonan'Andriamanitra
io.
Araky ny efa nianarantsika tao amin'ny lesona faha-19,
dia nilaza i Jesosy fa hanorina ny fiangonany Izy (Mat.16:18). Fiangonana TOKANA no naoriny! (Efes.4:4.)
Tsy misy afa-tsy tenairayihany ny mpino marina- ireoKristiana notorontoronin’ny Fanahy -
omen'Andriamanitra hery ary mitondra ny asa lehibe nomen'Andriamanitra mba
hitory ny Filazantsaran'ny Fanjakan'Andriamanitra amin'izao tontolo izao ho
vavolombelona (Mat.24:14). Izy ireo dia mitandrina am-pahatokiana ny didin'Andriamanitra
rehetra (Apok.12:17) miaraka amin'ny fanampian’ny Fanahiny Masina. Izy io dia
araky ny nolazain'i Jesosy hoe "ondry vitsy", enjehina, hamavoin’izao
tontolo izao. Mihevitra izahay fa efa hainao sahady ary efa azonao izay
fiangonana misy an’Andriamanitra miasa hatramin'izao fotoana izao.
Ny vahoakan'Andriamanitra ankehitriny dia manatrika
fanompoam-pivavahana isan-kerinandro amin’ny Sabataany amin'ny Fiangonan'Andriamanitra
maneran-tany, any amin’ny firenena mihoatra ny 50 eran'izao tontolo izao! Isaky
ny Sabata, dia miara-mivory izy ireo mba handray fampianarana ara-panahy avy ao
amin'ny Baiboly arak’izay ampianarin'ny mpanompon'Andriamanitra ao amin’ny Fiangonan’Andriamanitra.
Tena mifaly ny vahoakan'Andriamanitra amin'ny Sabatany,
ary mankafỳ ny fiarahan’ny tsirairay amin'ny
Andro masina isan-kerinandro. Izy ireo dia mianatra fa ny fitandremana ny Sabata
masin'Andriamanitra dia mahafinaritra sy fitahiana lehibe, satria mampatsiahy
antsika ilay Andriamanitra Mpamorona sy ny tanjony
mahatalanjona ho an'ny olombelona!
Raha azo tsara sy tandremana tsara ny andro Sabata
masin'Andriamanitra, dia iray amin'ireo fitahian'Andriamanitra lehibe indrindra
omena ny olombelona izany. Izany dia MARIKA mampiavaka ifamantaran’ny
tena Kristiana sy ny Mpamorona azy ireo.
« Mahatsiarova
ny andro Sabata hanamasina azy. »